Ineses Brants personālizstāde Balvos
Latviešu dzejnieces Aspazijas dzejas rindas māksliniece izvēlējusies kā savas izstādes moto: “Šonakt būs tev ap pleciem vīts/ Rožu brokāts un liliju zīds.” I.Brants pastāstīja, ka izstāde Balvu Novada muzejā redzamo darbu radīšanai izmantotas dažādas porcelāna apgleznošanas tehnikas: grafisks zīmējums un gleznojums ar roku, krāsu laukumu klāšana, lustrēšana un zeltīšana, dažādas apdrukas tehnikas. Rīgas pašvaldības kultūras iestāžu apvienības Porcelāna muzejs 2015.gadâ izdevis monogrāfiju* “Mīlestība uz mūžu. Apgleznots porcelāns”, kura tekstu autore ir Inese Brants.
Radīt lietas ar īpašu auru
Izstādes apmeklētāji ievēroja, ka starp apgleznotajiem šķīvjiem un citiem priekšmetiem dominē vāzes, jo tās ir mākslinieces Ineses Brants mīļākais formāts. Par vāzēm viņa saka: “Vāze ir dekoratīvs interjera priekšmets ar slaidu, elegantu formu. Par vāzi šodien saucam trauku, kurā liekam grieztos ziedus, bet senāk tādos traukos glabāja pārtiku vai dažādas lietas ar reliģisku vai sentimentālu nozīmi. Vāzes apglezno, lai spilgtāk izteiktu satura skaistumu. Tās lietoja diplomātijā kā reprezentācijas dāvanas. Greznojot gan pilis, gan būdiņas, vāze simbolizē īpašnieka pārticību un varu. Šodien apgleznota porcelāna vāze ir interjera priekšmets, kas sevī iemieso trauslumu un mūžību. Cēlais materiāls un negaistošās krāsas sniedz prieku acīm un baudu dvēselei. Mākslinieka apgleznojums vāzei ir kā cieņas apliecinājums formai un materiālam. Maģiskajā apgleznošanas – apdedzināšanas procesā rodas lieta ar īpašu auru, jo apgleznota vāze ir mākslas darbs, kurā ieguldīts viss mākslinieka personības spēks.”
Aizraušanās sākās interešu izglītības pulciņā
Inese Brants atklāj, ka viņas māte Zigrīda Jansone, dzimusi Sočevska, nāk no Balviem, kur mācījusies līdz 8.klasei, bet vēlāk dzīvojusi Rīgā, mācījusies poligrāfijas skolā, strādājusi par tehnisko redaktori žurnālā “Liesma” un Latvijas enciklopēdiju redakcijā: “Arī mans vectēvs Staņislavs Sočevskis bija balvenietis, bet es esmu dzimusi rīdziniece. Padomju laikos pionieru pilī bija interešu izglītības pulciņi, un es apmeklēju vizuālās mākslas studiju pie Lūcijas Kleines. Tas ietekmēja arī manu izvēli mācības turpināt lietišķās mākslas vidusskolā, kur bija liels konkurss, bet es izturēju. Sestdienās apmeklēju porcelāna apgleznošanas nodarbības, ko vadīja māksliniece Ilona Priedkalne no Rīgas porcelāna fabrikas. Viņa mums sagādāja materiālus un mācīja apgleznošanu. Tāds bija sākums, un, kā tai parunā – atdevu velnam mazo pirkstiņu.” Pēc tam sekoja studijas Latvijas Mākslas akadēmijā.
Izstrādājumiem jābūt kvalitatīviem
Māksliniece darbu radīšanai porcelāna izstrādājumus pārsvarā izvēlas pēc formas, jo viņai svarīgi, lai virsma būtu kvalitatīva un varētu gleznot. “Materiālus meklēju visur – gan ārpus Latvijas, gan tā sauktajos otro roku veikalos, jo tur var atrast nestandarta priekšmetus,” atklāj Inese, piebilstot, ka forma nedrīkst dominēt pār apgleznojumu, kuram jābūt kā kleitai uz auguma. Inese smej, ka ir skopa māksliniece, kura dažādos laika posmos radītos darbus neizlaiž no rokām. Lai mākslā varētu brīvi izpausties, viņa strādā par skolotāju. “Tas ļauj man būt brīvai no dažādām saistībām, un pie sava šķīvja, piemēram, es varu strādāt gadu vai divus, līdz man tas pašai patīk. Vai arī negleznot, līdz rodas jaunas idejas,” neslēpj māksliniece. Kolekcija pakāpeniski tiek papildināta, un Balvu Novada muzejā aplūkojamas ari divas vāzes, kuras viņa radījusi, iedvesmojoties no divu izcilu Gulbenes puses mākslinieku Jūlija Madernieka un Jūlija Straumes radītajiem darbiem.
Katrai izstādei – sava specifika
Viņas darbi izstādēs bijuši skatāmi Daugavpilī, Krāslavā, Cēsīs, Gulbenē un citviet. “Dažkārt vajag pastrādāt pie kādas tēmas, pielāgojoties muzeja specifikai. Tā, piemēram, gatavojoties izstādei Rīgas Jūgendstila muzejā, meklēju, kas varētu būt tas jaunais, ar ko iepriecināt skatītājus. Tie bija izšuvumi kā porcelāna apgleznojumā interpretējams motīvs. Īpaša gatavošanās bija arī izstādei Rīgas porcelāna muzejā. “Mantoju kasti ar sagraizītiem, saputējušiem, veciem Rīgas Porcelāna rūpnīcas dekoliem*. Kaut dekoli ir vairāk nekā 40 - 50 gadus veci, tie izrādījās vēl derīgi. Tā radās vāzes ar romantisku senatnes elpu. Nu tāda vintāža!” teikusi I.Brants. Viņa neslēpj, ka ir māksliniece, kurai interesē arī tehniskā darba tapšanas puse. Pamazāk tapušas arī dažādas mini instalācijas no dažādiem priekšmetiem. “Lūk, rišeljē izšūtas salvetes. Lūk, dažādas figūriņas, brilles puķainam skatam uz dzīvi. Lapsiņas atrastas antikvariātā un apgleznotas manā interpretācijā. Fotografēju dažādas faktūras un vēlāk tās izmantoju savos darbos. Izstādē redzams darbs, kurā izmantoti manas vecmāmiņas piezīmju grāmatas vāciņi. Ir radīts vecās sienas gleznieciskais šarms,” darbus izrādīja māksliniece.
*Ineses Brants monogrāfija ir unikāls Latvijas mākslas literatūras izdevums, kas latviešu valodā sniedz porcelāna apgleznošanas tehnoloģiju raksturojošu informāciju, kas balstīta šajā jomā strādājoša mākslinieka radošajā praksē. Izdevums ir noderīgs informatīvs avots porcelāna un dekoratīvās mākslas praktiķiem, speciālistiem, studentiem, pētniekiem, kolekcionāriem un citiem interesentiem. Tā papildina Rīgas Porcelāna muzeja izdevumu klāstu, kas veltīti porcelāna vēstures un mākslas izpētei un aizsāk mūsdienu porcelāna māksliniekiem veltītu izdevumu sēriju.
*Dekols ir ne vien sava laika tehnoloģiskais jauninājums porcelāna rūpnieciskai dekorēšanai, kas būtiski samazina roku darbu, bet arī pakļaujas atkārtotai izmantošanai un pārinterpretēšanai – reciklēšanai. Katra dekola dizainā ir ieguldīts liels darbs. Katru ziediņu vai ziedu pušķi ir zīmējis porcelāna rūpnīcas mākslinieks, kurš, kā raksturīgi porcelāna ražošanai, parasti paliek anonīms.
Porcelāna apgleznošana – mākslinieces darbs un sirdslieta Inese Brants Balvu Novada muzejā. Viņa ir ne tikai viena no Latvijā atzītākajām porcelāna māksliniecēm, bet arī vairāku zinātnisku publikāciju autore. Māksliniece porcelāna apgleznošanu pēta teorētiski un māca citiem, un ar to viņu pazīst ne tikai Latvijas, bet arī Eiropas keramikas un porcelāna mākslas vidē. Māksliniece izstādēs piedalās jau kopš 1997.gada, rīko personālizstādes, piedalās keramikas simpozijos un starptautiskās izstādēs. Viņa nodarbojas arī ar pedagoģiju – Ineses vadībā regulāri notiek porcelāna apgleznošanas meistarklases un starptautiski simpoziji. Inese Brants iedvesmojas no ekspozīcijas par Latgales partizānu pulku. Tā iespaidā māksliniece Inese Brants radīja dekoratīvo porcelāna šķīvju komplektu “Ak, Latvija, kur tavi dēli...”, ko ar Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu Balvu Novada muzejs iegādājās krājumam un kas tagad rotā ekspozīciju.
Avots: Ziemeļlatgales laikraksts VADUGUNS. Otrdiena, 2021.gada 30.novembris Kultūra. Izstāde Balvu novada muzejā ”Porcelāna apgleznošana mākslinieces darbs un sirdslieta.” Zinaīda Logina
Foto - Z.L